Το
να ξέρουμε ότι αρέσουμε σε κάποιον ενισχύει το πόσο αυτός αρέσει σε εμάς και
άρα την αμοιβαία έλξη.
Η
αμοιβαία έλξη εξαρτάται από την ομοιότητα ως προς τις στάσεις, τη νοοτροπία,
τον τρόπο ζωής, από τη συμπληρωματικότητα όσον αφορά τις προσωπικότητες και τις
συμπεριφορές, καθώς και από τον ερωτισμό, τον πόθο και το πάθος.
Αμοιβαιότητα: σου αρέσω, μου αρέσεις;
Η συμπάθεια και η αντιπάθεια
διαμορφώνονται με βάση την αρχή της αμοιβαιότητας. Τείνουμε, δηλαδή, να
συμπαθούμε εκείνους που μας συμπαθούν και να αντιπαθούμε όσους μας αντιπαθούν. Η
διαπροσωπική έλξη εξαρτάται από τη συμπάθεια βάσει αμοιβαιότητας.
Η επίδραση της αμοιβαιότητας στην
έλξη εξαρτάται από την αυτοεκτίμησή μας. Δηλαδή, τα άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση
τείνουν να αποδέχονται τόσο την αποδοχή όσο και την απόρριψη χωρίς να
επηρεάζονται, ενώ άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση συμπαθούν πολύ μόνο άτομα από τα
οποία γίνονται αποδεκτά και αντιπαθούν πολύ τα άτομα από τα οποία δέχονται
απόρριψη.
Η αμοιβαιότητα μπορεί να
στηρίζεται στην ισχύ της επιδοκιμασίας ως ένα είδος κοινωνικής ανταμοιβής, με
αποτέλεσμα να επηρεάζεται από την αξία που προσδίδουμε στην επιδοκιμασία που
δεχόμαστε ανάλογα με το άτομο που μας δείχνει την επιδοκιμασία. Η επιδοκιμασία
από κάποιον που έχει πρόθεση να κολακέψει δεν θα είχε ιδιαίτερη αξία, ωστόσο,
γενικά μας αρέσει να αρέσουμε κι επομένως να δεχόμαστε επιδοκιμασία. Επίσης,
έχει βρεθεί πως τείνουμε να συμπαθούμε περισσότερο εκείνους που αρχικά μας αντιπαθούν αλλά έπειτα αναπτύσσουν σταδιακά συμπάθεια απέναντι
μας και αντιπαθούμε περισσότερο όσους αρχικά μας συμπαθούν κι έπειτα εμφανίζουν
μια ψυχρή στάση απέναντί μας.
Η αμοιβαία έλξη εξαρτάται, επίσης,
από την εγγύτητα και την ομοιότητα, που οδηγούν στην ανάπτυξη οικειότητας κι
αλληλεξάρτησης, αλλά και συναισθημάτων, όπως έρωτας, πάθος, συμπάθεια, τρυφερότητα,
σεξουαλικότητα, ευφορία, στοργή, κατανόηση και άλλα. Πρόκειται για ισχυρά συναισθήματα που
εκφράζονται σε ένα πλαίσιο αμοιβαιότητας και τάσης για δέσμευση και ασφαλή
προσκόλληση.
Hogg & Vaughan (2010).
Κοινωνική ψυχολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου