Πατέρας με παιδί με ειδικές ανάγκες
Μπορεί στα πρώτα χρόνια της ζωής
του παιδιού η μητέρα να είναι το κύριο πρόσωπο με το οποίο το παιδί βρίσκεται
σε μια σχέση αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης, αλλά δεν θα πρέπει να
παραβλέπουμε ή να υποτιμούμε τη σχέση που αναπτύσσει το παιδί με τον πατέρα. Η
αλληλεπίδραση του πατέρα με το παιδί και η προσέγγιση του παιδιού γίνεται
κυρίως μέσα από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες ψυχαγωγίας. Βασικοί
παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του δεσμού του πατέρα με το παιδί είναι
η εμπλοκή στην ανατροφή και φροντίδα του παιδιού, η δυνατότητα ευαίσθητης ανταπόκρισης
του πατέρα απέναντι στο παιδί και η συμμετοχή του σε παιχνίδια (Grossmann et al.,
2002).
Είναι σημαντικό ο πατέρας να έχει
έναν ενεργητικό ρόλο μέσα στην οικογένεια και στην ανάπτυξη του παιδιού. Στο
σπίτι, ο πατέρας θα πρέπει να βοηθάει τη μητέρα και να συμβάλλει στη σωματική
και ψυχική πλήρωση και ολοκλήρωση, αλλά και να συμπαραστέκεται ηθικά,
αντιπροσωπεύοντας το νόμο και την τάξη που η μητέρα εδραιώνει στη ζωή του
παιδιού. Το παιδί θα πρέπει να αρχίζει να γνωρίζει τον πατέρα του κατά την
πρώιμη περίοδο της ζωής του, όταν οι εντυπώσεις είναι ζωηρές και έντονες (Winnicott, 1971).

Αρκετοί άνδρες έχοντας το ρόλο
του πατέρα ασχολούνται αρκετές ώρες με το παιδί με ειδικές ανάγκες και του αφιερώνουν
χρόνο, δίνοντας και στον εαυτό τους την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την
κατάσταση και να έρθουν κοντά με το παιδί, να το γνωρίσουν και να δουν πέρα από
την οποιαδήποτε δυσκολία, αναπηρία ή διαταραχή. Μαθαίνουν ότι μπορούν να
αναπτύξουν έναν πραγματικό δεσμό με το παιδί τους και να δεθούν μαζί του
συναισθηματικά περνώντας χρόνο μαζί του.
Ωστόσο, υπάρχουν και πατεράδες
που δεν ξέρουν αλλά τους φαίνεται και δύσκολο να βρουν κάποιο τρόπο να
προσεγγίσουν το παιδί και να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, με αποτέλεσμα να
επιλέγουν μια πιο απόμακρη ή τυπική στάση απέναντι στο παιδί, νιώθοντας ότι δεν
υπάρχει κάποιος τρόπος επικοινωνίας και συναισθηματικής επαφής.

Βιβλιογραφία
Grossmann,
K., Grossmann, K.E., Fremmer- Bombik, E., Kindler, H., Scheuerer- Englisch, H.,
& Zimmermann, P. (2002). The uniqueness of the child- father attachment
relationship: Fathers’ sensitive and challenging play as a pivotal variable in
a 16- year longitudinal study. Social
Development, 11 (3), 307-331.
Winnicott, D.W.
(1971). Playing and reality. New York:
Basic Books.
http://fatherwork.byu.edu/specialNeeds.htm.
Fathering Special Needs Children.
http://www.familyvoices.org/admin/work_caring/files/nd20.pdf.
When you
learn that your child has a disability. Carole Brown.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου