Yalom,
I. Η μάνα και το νόημα
της ζωής. Εκδόσεις Άγρα.

Yalom,
I. Όταν έκλαψε ο Νίτσε.
Εκδόσεις Άγρα.

Ο διάσημος ψυχίατρος Irvin D.
Yalom επινοεί στο μυθιστόρημα αυτό τη συνάντηση δύο ιστορικών προσώπων στη
μητρόπολη των διανοητικών ζυμώσεων του 19ου αιώνα, τη Βιέννη, δίνοντας μια
ερμηνευτική εκδοχή της γέννησης της ψυχοθεραπείας και της σχέσης της με την
υπαρξιακή φιλοσοφία. Η ψυχοθεραπευτική περιπέτεια που ξετυλίγεται κόβει την
ανάσα καθώς αποκαλύπτει βήμα βήμα την ιαματική δύναμη της αληθινής σχέσης.
"Η νέα επετειακή έκδοση, με
την ευκαιρία των δέκα χρόνων από την πρώτη κυκλοφορία του βιβλίου στην Ελλάδα,
περιέχει ένα επίμετρο με δύο επιστολές που βρέθηκαν πρόσφατα και ένα σχόλιο του
Ίρβιν Γιάλομ όπου αποδεικνύεται ότι η φανταστική συνάντηση Νίτσε, Μπρόιερ και
Φρόυντ θα μπορούσε όντως να έχει λάβει χώρα και όπου η πραγματικότητα έρχεται
να επιβεβαιώσει τη μυθοπλασία."
Yalom,
I. Στο ντιβάνι. Εκδόσεις
Άγρα.

Ο Γιάλομ κάνει εδώ ένα
αμετάφραστο λογοπαίγνιο με τρείς διαφορετικές σημασίες: δηλώνει πρώτα απ' όλα
την ανάκλιση του αναλυόμενου στο ψυχαναλυτικό ντιβάνι, ως σύμβολο της
ψυχοθεραπείας. Υπονοεί τη σεξουαλική πράξη μεταξύ θεραπευόμενου και θεραπευτή,
ένα από τα κεντρικά ηθικά προβλήματα που τίθενται και ερμηνεύονται μέσα στο
βιβλίο, και τέλος αναφέρεται στην απόκρυψη και στη διαστρέβλωση της αλήθειας,
στο ψέμα που μπορεί να εισχωρήσει στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία. Ο συγγραφέας
καταπιάνεται μεθοδικά και με τα τρία αυτά ζητήματα, εντάσσοντας τα οργανικά σε
μια μυθοπλασία συναρπαστική.
Στο πρώτο του μυθιστόρημα, Όταν
έκλαψε ο Νίτσε, ο Γιάλομ ασχολήθηκε με την ψυχοθεραπεία στην εμβρυϊκή της
μορφή, καθώς αυτή σχηματιζόταν μέσα στο σώμα της φιλοσοφίας στη Βιέννη του
τέλους του 19ου αιώνα. Στο Ντιβάνι παρατηρεί το επάγγελμα του ψυχοθεραπευτή
εκατό χρόνια αργότερα, μέσα στο φυτώριο της αμερικανικής κοινωνίας, όπου,
έπειτα από πολλούς πειραματισμούς, αναπτύχθηκαν τα ποικίλα είδη της
ψυχοθεραπείας του 20ού αιώνα.
Το Ντιβάνι είναι επίσης ένα
εξαιρετικό μωσαϊκό της αμερικανικής κοινωνίας: το χρήμα, η πολυτέλεια, η
ματαιοδοξία, ο ατομικισμός, η επιθετικότητα, αλλά και η άλλη όψη τους: η
μοναχικότητα, η ματαιότητα, η έλλειψη στοργής, η καταφυγή στη χρήση ουσιών,
περιγράφονται με ακρίβεια αλλά και με κατανόηση.
Yalom,
I. Ο δήμιος του έρωτα.
Εκδόσεις Άγρα.
Δεν μ' αρέσει να δουλεύω με
ερωτεύμενους. Ίσως γιατί τους ζηλεύω -κι εγώ ο ίδιος λαχταράω να μαγευτώ. Ίσως
πάλι γιατί ο έρωτας και η ψυχοθεραπεία είναι μεταξύ τους ασύμβατα. Ο καλός
θεραπευτής πολεμάει το σκοτάδι και ζητάει το φως, ενώ ο έρωτας συντηρείται από
το μυστήριο και καταρρέει μόλις αρχίσεις να τον εξετάζεις σχολαστικά. Κι εγώ
σιχαίνομαι να γίνομαι ο δήμιος του έρωτα".

Yalom,
I. Η θεραπεία του
Σοπενάουερ. Εκδόσεις Άγρα.

"Η συγχώνευση φιλοσοφίας,
σχολαστικισμού, ψυχιατρικής και λογοτεχνίας παράγει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον
και απολαυστικό μυθιστόρημα ιδεών. Ο Γιάλομ μας οδηγεί προς την αναπόφευκτη
-και ασυνήθιστα συγκινητική- ψυχική απελευθέρωση με συναρπαστικά και πειστικά
βήματα. Η καθαρότητα με την οποία παρουσιάζει τις διάφορες έννοιες είναι
αξιοθαύμαστη, εκεί όμως που ξεπερνά κάθε προηγούμενο, είναι η περιγραφή των
συγκινησιακών ιδιαιτεροτήτων".
Yalom,
I. Κάθε μέρα λίγο πιο
κοντά. Εκδόσεις Άγρα.
Η Τζίννυ Έλκιν είναι μια νεαρή
πολλά υποσχόμενη συγγραφέας με ψυχικά προβλήματα. Κατά καιρούς έχει
χαρακτηριστεί από ψυχιάτρους "σχιζοειδική... με οριακά ψυχωτικές νοητικές
διεργασίες". Έχοντας δοκιμάσει ποικίλες θεραπείες, ξεκινά τελικά ατομική
ψυχοθεραπεία με τον Ίρβιν Γιάλομ στα εξωτερικά ιατρεία του Πανεπιστημίου
Στάνφορντ.

Αλλά η μεγαλύτερη μαγεία που
μπήκε ποτέ στη ζωή μου δεν είναι οι λέξεις, είναι τα αληθινά αισθήματα και οι
αληθινές πράξεις, όπως να κλαίω και να χτυπιέμαι. Χάνομαι μιλώντας. [...]
Καθόμουνα σαν πηλός σ' εκείνη την πολυθρόνα προσποιούμενη πως διαθέτω
συναισθήματα και σχήμα.
Τζίννυ: Είναι σαν να φέρνει το
δικό της γκρίζο σκηνικό και να το στήνει πολύ επιδέξια μέσα στα πρώτα λεπτά της
ώρας. Πολύ σύντομα έχω μπλεχτεί στο δράμα. Νιώθω τον κόσμο όπως τον νιώθει
εκείνη: μια παράξενη, αλλόκοτη, κυκλική μελαγχολία. Αρχίζω να μοιράζομαι την
ίδια απελπισία.
Δρ. Γιάλομ: "Μέσα μου όμως
αναρωτιόμουν μήπως πράγματι οι περιγραφές των θεραπευτικών συνεδρίων θα
συνιστούσαν ένα δημοσιεύσιμο λογοτεχνικό έργο, με δύο πολύ διακριτούς
χαρακτήρες και δύο αναγνωρίσιμα λογοτεχνικά στυλ, περίπου σαν ένα επιστολικό
μυθιστόρημα. [...] Έπειτα από πρόταση μερικών αναγνωστών οι οποίοι θεώρησαν το
χειρόγραφο δύσκολο να προσεγγιστεί χωρίς κάποιο επεξηγηματικό υλικό, αλλά και
ορισμένων οι οποίοι ήθελαν να μάθουν τι απέγινε η Τζίννυ μετά την ψυχοθεραπεία,
ο δρ Γιάλομ και η Τζίννυ έγραψαν επίσης από έναν Πρόλογο και από έναν Επίλογο ο
καθένας ενάμιση χρόνο έπειτα από την τελευταία τους θεραπευτική συνεδρία. Τα
σημειώματα αυτά πράγματι προσθέτουν σημαντικές πληροφορίες και επεξηγήσεις τόσο
σε προσωπικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο."
"Παρ' όλ' αυτά εξακολουθώ να
πιστεύω ότι το κεντρικό κομμάτι μπορεί να διαβαστεί σαν μυθιστόρημα, σαν μια
ιστορία δύο ανθρώπων που συναντήθηκαν στην οικειότητα του ψυχιατρικού τετ-α-τετ
και τώρα επιτρέπουν σ' εμάς να τους γνωρίσουμε έτσι όπως γνώρισαν εκείνοι ο
ένας τον άλλον".
Yalom,
I. Στον κήπο του Επίκουρου.
Αφήνοντας πίσω τον τρόμο του θανάτου. Εκδόσεις Άγρα.
Ένα ξεχωριστό βιβλίο που
αντικρίζει καταπρόσωπο τη μεγαλύτερη δυσκολία με την ερχόμαστε όλοι
αντιμέτωποι: το πώς να ξεπεράσουμε τον παραλυτικό τρόμο μας για το θάνατο.

Ανάμεσα σε συγκινητικές
προσωπικές ιστορίες ανθρώπων που πασχίζουν να νικήσουν τον τρόμο του θανάτου
εντάσσεται ένα κεφάλαιο βαθύτατων αυτοβιογραφικών εξομολογήσεων του Γιάλομ. Με
το βιβλίο αυτό ο μεγάλος ψυχοθεραπευτής μας προτείνει διάφορες μεθόδους, με τις
οποίες μπορούμε να διαχειριστούμε τον τρόμο, και τελικά καταφάσκει στη ζωή. Και
το σημαντικότερο, ο Γιάλομ μας ενθαρρύνει να αγωνιζόμαστε για έναν πιο άμεσο
σύνδεσμο με τους άλλους ανθρώπους. Η συμπονετική επαφή, σε συνδυασμό με τη
σοφία των μεγάλων διανοητών που πάλεψαν κι οι ίδιοι με το ζήτημα της
θνητότητας, μας βοηθάει να ξεπεράσουμε τον τρόμο μας για τον θάνατο, να ζήσουμε
μια ζωή πιο χαρούμενη και ουσιαστική και να αναλάβουμε τα αναγκαία ρίσκα για να
πραγματώσουμε τον εαυτό μας.
Satir,
V. Πλάθοντας ανθρώπους.
Εκδόσεις Κέδρος.

Η συγγραφέας, με σαφή και
κατανοητό τρόπο, εξετάζει βασικά θέματα της διάπλασης του ατόμου, των
διαπροσωπικών σχέσεων και του κύκλου της ζωής (Αυτοεκτίμηση, Μορφές
Επικοινωνίας, Οργάνωση της οικογένειας, Οικογένεια και κοινωνία, κ.ά.), ενώ
σκιαγραφεί τα βασικά χαρακτηριστικά της οικογένειας του μέλλοντος.
Βαμβουνάκη.
Μια μεγάλη καρδιά γεμίζει με ελάχιστα.
Ψυχογιός.

McGoldrick. Ανοίγοντας τα παλιά
σεντούκια. Εκδόσεις Πεδίο.
Όποια και αν είναι η ηλικία μας,
όσο μακριά και αν βρισκόμαστε από το σπίτι, η οικογένεια υπάρχει μέσα μας –στις
στάσεις και τους τρόπους έκφρασης, τις κοινωνικές αξίες και την αντίληψη που
έχουμε για το «σπίτι». Συχνά όμως δεν καταφέρνουμε να συνδεθούμε με τα μέλη της
οικογένειάς μας. Σαν να μην έφτανε αυτό, οι εμπειρίες που είχαμε από τα πρώτα
χρόνια της ζωής μας με την οικογένειά μας επαναλαμβάνονται στη ζωή μας με τους
συντρόφους και τα παιδιά μας.

Κατάκη,
Μπαλάσκα και Ρεζίτη. Το φυλαχτό.
Εκδόσεις Πεδίο.

Αυτές οι πέντε γυναίκες ξεκινούν
ένα ταξίδι ζωής, αναζητώντας απαντήσεις από τα αδιέξοδα, τα διλλήματα και τα
προβλήματά τους. Την πορεία τους, μέσα και έξω από την ομάδα, θα παρακολουθήσει
ο αναγνώστης. Θα τις δει να ξεκινούν το συναρπαστικό τους ταξίδι, το τόσο
επώδυνο και περιπετειώδες, γεμάτες θλίψη και αμφιβολίες. Θα τις δει προς
στιγμήν γεμάτες αγωνία να αιωρούνται στο κενό, έχοντας γκρεμίσει ό, τι παλιό
τις εμπόδισε να ζήσουν. Θα τις δει να αναδύονται σιγά-σιγά στη ζωή πιο σοφές,
πιο ώριμες, πιο μεστές. Θα τις ξαναδεί τέλος, με τον καινούργιο, δυνατό,
εκπληκτικό εαυτό τους, έναν εαυτό που έχει μάθει να φροντίζει και να
φροντίζεται, να αγαπά και ν’ αγαπιέται… Το φυλαχτό για την καθεμιά τους είναι
οι αλλαγές που πέτυχαν, είναι το προσωπικό πολύτιμο απόκτημά τους, κάτι που
έφτιαξαν μόνες τους μέσα από μια επίπονη αλλά δημιουργική διαδικασία, κάτι που
τώρα πια βρίσκεται στην καρδιά, στο νου και στην ψυχή τους, και καθρεφτίζεται
στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες στη ζωή.
Το Φυλαχτό είναι ένα βιβλίο
προορισμένο να ολοκληρωθεί στην ψυχή του κάθε αναγνώστη, σ’ αυτά που θα νιώσει
καθώς θα το διαβάζει, στις σκέψεις που θα κάνει, στα λόγια που θα ψιθυρίσει
καθώς τα επαναλαμβάνει μέσα του για να τ’ αφομοιώσει. Και μακάρι μια φράση, μια
λέξη, ένα συναίσθημα να γίνει η αρχή για το δικό του φυλαχτό, που φοριέται
κατάσαρκα, εκεί στο μέρος της καρδιάς…
Κατάκη.
Το μωβ υγρό. Εκδόσεις Πεδίο.

… Το αγωνιώδες ψάξιμο σιγά-σιγά κορυφώνεται
καθώς διαισθανόμαστε ότι στα γνώριμα μονοπάτια δεν θα βρούμε το χάρτη και την
πυξίδα που απεγνωσμένα αναζητάμε. Διαισθανόμαστε ότι τα προβλήματα, τα
συμπτώματα –σωματικά, ψυχολογικά και κοινωνικά– δεν οφείλονται σε δική μας
ανικανότητα, ατυχία ή κάποιου είδους περιστασιακή εμπλοκή, αλλά αποτελούν μέρος
της γενικότερης ασάφειας που επικρατεί.
… Διαισθανόμαστε ότι είναι πλέον θέμα
επιβίωσης να βρούμε τρόπο να καλλιεργήσουμε τον εσωτερικό μας κόσμο, για να
κατανοούμε τι γίνεται μέσα μας και γύρω μας, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να
ενεργούμε αποτελεσματικά και κυρίως να αισθανόμαστε ότι η ζωή έχει νόημα.
… Καθώς αυξάνεται ολοένα η
αυτοδιαφοροποίησή μας, προχωρούμε προς την εξεύρεση των κεντρικών στοιχείων της
αυτοαναφοράς μας οι οποίες αφορούν την ταυτότητα και τις αυτοδεσμεύσεις μας. Η
δημιουργική αυτή πορεία είναι μια διαλεκτική διαδικασία που ωθεί σε βαθύτερες
διαστάσεις της συνείδησης, εκεί όπου το μωβ υγρό που κατασκευάζουμε μέσα από
βιωμένες εμπειρίες διαλύει στείρες και βασανιστικές, δυϊστικές αλήθειες και τις
αντικαθιστά με μαγικά και που ανοίγουν το δρόμο για μια δημιουργική προσωπική
και συλλογική ανέλιξη.
Τσαλίκογλου
& Καραπάνου. Μήπως; Εκδόσεις
Ωκεανίδα.
Κι εμείς τώρα δα εδώ, δυο φίλες
με εναλλασσόμενους ρόλους, συγγραφέας-καθηγήτρια-ψυχολόγος-άρρωστη-υγιής-θεραπευτής-θεραπευόμενος,
ιδιότητες ρευστές και αβέβαιες, ρούχα άβολα και στενά που μας καθηλώνουν σε
στενάχωρα και ασφυκτικά δωμάτια, τι επιθυμήσαμε, αλήθεια, μέσα απ' αυτό το
διαλογικό βιβλίο; Να αλλάξουμε ρόλους, να πετάξουμε τα στενά ρούχα που δεν σ'
αφήνουν να αναπνεύσεις και που ακόμα και στον ύπνο μάς λένε να τα φοράμε, και
να δοκιμάσουμε έναν περίπατο στον ανοιχτό αέρα. Να συν-αποκαλυφθούμε και ό,τι
ζήσουμε στη διάρκεια του ταξιδιού να το μοιραστούμε με τους άγνωστους
συν-ταξιδιώτες μας σ' αυτήν την περιπέτεια της ομιλούσας γραφής. Να σπάσουμε τη
σιωπή.
Τσαλίκογλου.
Ονειρεύτηκα πως είμαι καλά. Εκδόσεις
Καστανιώτη.
Η Ιουλία Δαμασκηνού ζει με την
ιερά νόσο. Από τον φεγγίτη του δωματίου της κρυφακούει τις ιστορίες των ασθενών
του ψυχίατρου πατέρα της. Ιστορίες βίας, ανελέητου έρωτα και εγκατάλειψης.
Από τη μητέρα της μαθαίνει για
την ηδονή της πτώσης και για την αγάπη που, εκείνη μόνη, μπορεί να θεραπεύσει
και να καταφέρει όλα όσα δεν μπορούν τα χάπια και τα λόγια. Ερωτεύεται τον
καθηγητή της, διάσημο συγγραφέα. Όμως η γυναίκα του σε λίγες μέρες θα φέρει
στον κόσμο το πρώτο τους παιδί. Με όπλο την ονειρική μητέρα, τον ανέλπιδο έρωτα
για το συγγραφέα, τις σποραδικές απώλειες συνείδησης, το ιερό και το δαιμονικό
που κομίζει μέσα της, η Ιουλία Δαμασκηνού στην Αθήνα του 2004 ονειρεύεται πως
είναι καλά.
Ένα βιβλίο για τη ζωή μας, για
τις φανταστικές αλήθειες και για τα όνειρα, που μόνο αυτά στο τέλος μένουν
ανέγγιχτα.
Τσαλίκογλου.
Έρως φαρμακοποιός. Εκδόσεις
Καστανιώτη.
Στο πατρικό σπίτι με τους
σκεπασμένους καθρέφτες, μόνοι τους ο Mιχαήλ και η Eλένη προσπαθούν να ζήσουν.
Πάνε δεκατρία χρόνια που η Aντιγόνη έφυγε και οι μέρες είναι βουτηγμένες στη
σιωπή και την αρρώστια. Ώσπου μια μέρα έρχεται ο έρωτας κι όλα αλλάζουν. H
Eλένη όμως είναι ο τελευταίος άνθρωπος στη γη που θα μπορούσε να αγαπηθεί. Το
αγόρι με το σημαδεμένο πρόσωπο, η Λεονώρα, ο νεαρός ποδηλάτης, ο Δημήτριος
συμμετέχουν στο παιχνίδι ενός παράξενου, δίχως όρια πάθους. O Έρως φαρμακοποιός
θα αφηγηθεί μια μαγική ιστορία, δωρίζοντας στο τέλος την πιο μεγάλη, την πιο
εξαίσια ανατροπή.
Τσαλίκογλου.
Εγώ η Μάρθα Φρόυντ. Εκδόσεις
Καστανιώτη.
Oνομάζομαι Mάρθα. Tον Aπρίλιο του
1882 γνώρισα έναν νεαρό γιατρό. Tον ερωτεύτηκα. Ήμουν 21 χρόνων.
H Mάρθα, η γυναίκα του Φρόυντ,
επιστρέφει, σπάει τη σιωπή και αφηγείται την ιστορία της ζωής της.
Eίναι μια φανταστική κατάδυση
στον ψυχικό κόσμο μιας γυναίκας για την οποία ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε. Πώς
είναι η ζωή κοντά σε έναν άνθρωπο που με το έργο του ανέτρεψε όλα τα δεδομένα
της ψυχικής μας ύπαρξης; H Mάρθα Φρόυντ δεν είναι μόνο αφοσιωμένη σύζυγος και
μητέρα έξι παιδιών, ζει και μια άλλη ζωή, που συνορεύει με το όνειρο και τα
σκοτεινά βάθη της επιθυμίας. «O έρωτας θα είναι ακραίος ή δεν θα υπάρξει»,
δηλώνει. Σκέψεις απαγορευμένες, ανατρεπτικές επιθυμίες, ξεδιάντροπες πράξεις,
όλα επιτρέπονται. Eίναι η ιστορία μιας παράφορα ερωτευμένης γυναίκας. Ένα
βιβλίο για τον έρωτα, την ψυχανάλυση, τη Bιέννη του fin de siecle, τη γυναικεία
σεξουαλικότητα, την τρέλα, το θάνατο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου