Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

Προστατευτικοί παράγοντες κατά την αντιμετώπιση μιας κρίσης

Όταν τα παιδιά βρίσκονται αντιμέτωπα με μια κρίση θα πρέπει να εντοπιστούν οι προστατευτικοί παράγοντες που θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση αυτής. 

 

«Οι προστατευτικοί παράγοντες εντοπίζονται σε επίπεδο ατόμου, οικογένειας, σχολείου και κοινότητας και αλληλοεπηρεάζονται. Πιο συγκεκριμένα, ως προστατευτικοί παράγοντες θεωρούνται οι ακόλουθοι:

Ατομικοί προστατευτικοί παράγοντες:

Κοινωνικές δεξιότητες

Θετική αυτοαντίληψη

Ικανότητα ευελιξίας και επίλυσης προβλημάτων

Αίσθηση του χιούμορ

Προσωπική επάρκεια, αυτοαποτελεσματικότητα.

Περιβαλλοντικοί προστατευτικοί παράγοντες:

Οικογένεια

Γονική φροντίδα και στήριξη

Ασφαλείς σχέσεις με γονείς

Γονική επίβλεψη και ρύθμιση των κανόνων πειθαρχίας

Σχέσεις εμπιστοσύνης, αποδοχής και στήριξης από σημαντικούς άλλους στο πλαίσιο της οικογένειας

Ύπαρξη προτύπων στο πλαίσιο της οικογένειας για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.

Εμπλοκή γονέων στην εκπαίδευση του παιδιού

Ικανοποίηση κοινωνικών, οικονομικών, γνωστικών και συναισθηματικών αναγκών του παιδιού.

Τάξη- σχολείο:

Ακαδημαϊκός αυτοπροσδιορισμός

Αυτοέλεγχος συμπεριφοράς

Θετικές σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών

Θετικές σχέσεις μεταξύ συμμαθητών

Αποτελεσματική, στενή συνεργασία σχολείου- οικογένειας

Ακαδημαϊκή αποτελεσματικότητα

Ανάπτυξη θετικών κοινωνικών σχέσεων

Καθορισμός σαφών και ξεκάθαρων ορίων

Εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων

Παροχή στήριξης και φροντίδας

Ύπαρξη υψηλών προσδοκιών και σαφής έκφρασή τους

Παροχή ευκαιριών για ενεργό συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Κοινότητα:

Ευκαιρίες για ενεργό συμμετοχή στις δραστηριότητες της κοινότητας

Παροχή κοινωνικής στήριξης από τους φορείς της κοινότητας

Σύναψη σχέσεων με άτομα της κοινότητας

Κοινωνικοοικονομική υποδομή

Ύπαρξη προτύπων στο πλαίσιο της κοινότητας.

Το ζητούμενο είναι με ποιον τρόπο μπορεί κάθε τομέας και πλαίσιο να μειώσει τους παράγοντες ευαλωτότητας μέσω της ενίσχυσης των προστατευτικών παραγόντων, που έχει ως τελικό αποτέλεσμα την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών και των εφήβων» (σελ. 341-342). 

Πηγή:

Χατζηχρήστου, Χ.Γ. (2011). Σχολική Ψυχολογία. Εκδόσεις Τυπωθήτω.

 

Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου