του Giddens
«Η σεξουαλική επανάσταση: ένας υποβλητικός όρος, αλλά ποιο νόημα μπορεί να λάβει σήμερα; Πώς διαμορφώνεται η "σεξουαλικότητα" και ποιες είναι οι συνδέσεις της με τις αλλαγές που έχουν επηρεάσει την προσωπική ζωή σε ένα γενικότερο επίπεδο; Ο Antony Giddens, προσπαθώντας να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, αμφισβητεί πολλές από τις κυρίαρχες ερμηνείες για το ρόλο της σεξουαλικότητας στη μοντέρνα κουλτούρα. Η ανάδυση αυτού που ο συγγραφέας αποκαλεί πλαστική σεξουαλικότητα - σεξουαλικότητα απελευθερωμένη από την εγγενή σχέση της με την αναπαραγωγή - αναλύεται υπό τους όρους της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης της μοντέρνας κοινωνικής οργάνωσης και των κοινωνικών επιδράσεων των τελευταίων δεκαετιών. Ο Giddens υποστηρίζει πως η μεταμόρφωση της οικειότητας, στην οποία η γυναίκες έχουν παίξει τον βασικό ρόλο, προσφέρει τη δυνατότητα για έναν ριζικό εκδημοκρατισμό της προσωπικής σφαίρας. Αυτό το βιβλίο απευθύνεται στο ευρύ κοινό και επίσης αποτελεί ένα απαραίτητο ανάγνωσμα για σπουδαστές και καθηγητές» (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).
«Το πλέγμα ιδεών που συσχετίζονται με τον έρωτα συσχέτισε για πρώτη φορά τον έρωτα με την ελευθερία, δύο καταστάσεις που θεωρούνται επιθυμητές ως κανονιστικές αρχές. Ο περιπαθής έρωτας υπήρξε ανέκαθεν απελευθερωτικός, αλλά μόνο υπό την έννοια ότι αποτελούσε ένα διάλειμμα από τη ρουτίνα και τις υποχρεώσεις. Ήταν αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό του amour passion που τον αποστασιοποιούσε από τους υπάρχοντες θεσμούς. Αντίθετα, τα ιδανικά του έρωτα ενσωματώνονταν ανάμεσα στους προϊόντες δεσμούς ανάμεσα στην ελευθερία και την αυτοπραγμάτωση.
Οι συναισθηματικοί δεσμοί του έρωτα τείνουν να κυριαρχούνται από το στοιχείο του απόλυτου έρωτα παρά από το σεξουαλικό πάθος. Η σημασία αυτού του επιχειρήματος πρέπει πάντα να επισημαίνεται. Από αυτή την άποψη, το σύμπλεγμα του έρωτα είναι ιστορικά εξίσου ασυνήθιστο όσο τα χαρακτηριστικά που εντόπισε ο Μαξ Βέμπερ να συνδυάζονται στην Προντεσταντική ηθική. Ο έρωτας απομακρύνεται από τη σεξουαλικότητα την ίδια στιγμή που την ασπάζεται, η αρετή αποκτά ένα νέο νόημα και για τα δύο φύλα και πέρα από την αθωότητα αναφέρεται και σε ιδιότητες του χαρακτήρα που διακρίνουν το άλλο άτομο ως ‘ιδιαίτερο’» (σελ. 69).
Πηγή:
Giddens, A. 2005. Η μεταμόρφωση της οικειότητας. Εκδόσεις Πολύτροπον.
Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου