Του David Hume
«Ο μεγάλος Σκωτσέζος διαφωτιστής και ιστορικός Ντέιβιντ Χιουμ (1711-1776) θεωρείται ως ο απόλυτος σκεπτικιστής ή ο κατ’ εξοχήν ηθικός φιλόσοφος. Στα τέσσερα αυτά δοκίμια, που περιλαμβάνονται στο δίτομο έργο- επιτομή της φιλοσοφίας του Δοκίμια ηθικά, πολιτικά και λογοτεχνικά, ο Χιουμ αξιολογεί τέσσερις μεγάλες φιλοσοφικές σχολές της αρχαίας Ελλάδας αναζητώντας απαντήσεις στα κεντρικά ερωτήματα που διέπουν το έργο του: Ποια είναι η πραγματική φύση του Καλού και του Κακού; Αρετή και ευτυχία είναι έννοιες σύμφυτες; Ποια είναι η στάση ζωής που μας συμφιλιώνει πληρέστερα με τον εαυτό μας; Στην εποχή του, οι θέσεις του αντιμετωπίσθηκαν συχνά ως αιρετικές. Σήμερα, εκπλήσσουν με την επικαιρότητά τους» (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).
«Τίποτε δεν είναι αφ’ εαυτού αξιόλογο ή καταφρονητέο, επιθυμητό ή απωθητικό, όμορφο ή δύσμορφο, όλα ετούτα τα χαρακτηριστικά πηγάζουν από την ιδιαίτερη σύσταση και την υφή των ανθρώπινων συναισθημάτων και διαθέσεων» (σελ. 19).
«Για να δίνει ευτυχία, το πάθος πρέπει να είναι πρόσχαρο και ζωηρό, όχι ζοφερό και μελαγχολικό. Η ροπή προς την ελπίδα και τη χαρά είναι αληθινός πλούτος, η ροπή προς τον φόβο και τη λύπη, αληθινή ένδεια» (σελ. 32).
«Ορισμένοι άνθρωποι διαθέτουν μεγάλη πνευματική δύναμη, ακόμα κι όταν επιδιώκουν εξωτερικά αντικείμενα, δεν επηρεάζονται πολύ από μιαν αποτυχία, αλλά ξαναπροσπαθούν με ελαφριά την καρδιά. Τίποτε δεν συμβάλλει περισσότερο στην ευτυχία από μια τέτοια νοοτροπία» (σελ. 35).
«Οι άνθρωποι μπορεί να αναγνωρίζουν την αξία της αρετής και την επιθυμούν, δεν είναι όμως σίγουρο ότι καταφέρνουν πάντα να την αποκτήσουν» (σελ. 38).
«Η συνήθεια αποτελεί ένα άλλο ισχυρό μέσο για την αναμόρφωση του πνεύματος και την εμφύτευση σε αυτό καλών προδιαθέσεων και κλίσεων. Ο άνθρωπος που ζει μια ζωή μετριοπάθειας και εγκράτειας, αποστρέφεται την αναταραχή και την αταξία» (σελ. 42-43).
Πηγή:
David Hume, 2012. «Ο Σκεπτικιστής- ο Επικούρειος. Ο Στωικός- ο Πλατωνικός». Εκδόσεις Ροές.
Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου