«Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία είναι κλάδος της επιστήμης της Ψυχολογίας και το αντικείμενο μελέτης της είναι η ιδιαίτερη για κάθε ηλικιακή περίοδο δυναμική του ανθρώπινου ψυχισμού, η οντογένεση των ψυχικών λειτουργιών και των ψυχικών χαρακτηριστικών του αναπτυσσόμενου ανθρώπου.
Στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία ανήκουν η Ψυχολογία του παιδιού προσχολικής ηλικίας, η Ψυχολογία του παιδιού σχολικής ηλικίας, η Ψυχολογία του εφήβου, η Ψυχολογία του νέου, η Ψυχολογία του ενήλικα, η Ψυχολογία της τρίτης ηλικίας και η Ψυχολογία της γεροντικής ηλικίας.
Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία μελετά τα ιδιαίτερα για κάθε ηλικιακή περίοδο χαρακτηριστικά των ψυχικών λειτουργιών, τη δυνατότητα αφομοίωσης της γνώσης και τους παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας. Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Παιδαγωγική Ψυχολογία.
Η Παιδαγωγική Ψυχολογία ασχολείται με τη μελέτη των ψυχολογικών αρχών που διέπουν τη διαδικασία της διδασκαλίας και την αγωγή. Στα θέματα που μελετά η Παιδαγωγική Ψυχολογία περιλαμβάνονται: τα ψυχολογικά ζητήματα που επηρεάζουν την πορεία της διδακτικής διαδικασίας, η διαμόρφωση των γνωστικών λειτουργιών, η αναζήτηση σταθερών κριτηρίων της νοητικής ανάπτυξης του παιδικού ψυχισμού και η διερεύνηση των σχέσεων δασκάλων με μαθητές και μαθητών αναμεταξύ τους» (σελ. 13-14).
«Η ανάπτυξη του παιδιού δεν αφορά την αλλαγή μιας μόνο πλευράς της προσωπικότητάς του, είναι μια πολύπλευρη και πολύπλοκη διαδικασία. Και οι παιδαγωγικές συνθήκες, επομένως, που ευνοούν την πολύπλευρη ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού διαφέρουν σε σημαντικό βαθμό» (σελ. 67).
«Η σφαίρα των κινήτρων, η συνείδηση, η σκέψη και η δραστηριότητα αποτελούν τις βασικές εσωτερικές συνθήκες, η ανάπτυξη των οποίων προσδιορίζει και διευκολύνει το σχηματισμό και την ανάπτυξη νέας ψυχικής διαμόρφωσης» (σελ. 64).
«Τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της ηλικίας καθορίζονται από το συνδυασμό πολλών παραγόντων όπως: οι κοινωνικοί κανόνες ή απαιτήσεις που επιβάλλονται στο παιδί στο δεδομένο στάδιο της ζωής του, ο χαρακτήρας των σχέσεων με τους άλλους ανθρώπους, ο τύπος των γνώσεων και της δραστηριότητας που καταχτά και οι μέθοδοι της αφομοίωσης» (σελ. 69).
Πετρόβσκι. 2013. Αναπτυξιακή Ψυχολογία και αγωγή του παιδιού. Όμιλος εκπαιδευτικού Προβληματισμού.
Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου