Πως μπορούμε να εξασφαλίσουμε τη συνεργασία ενός εφήβου;
Αντί να δίνουμε διαταγές μπορούμε:
Να περιγράψουμε το πρόβλημα – «Δεν μπορώ να σκεφτώ ή να συζητήσω όταν στο τέρμα η μουσική».
Να περιγράψουμε αυτό που αισθανόμαστε- «Μου τρυπάει τα αυτιά».
Να δώσουμε πληροφορίες- «Η συχνή έκθεση σε τόσο δυνατό θόρυβο μπορεί να βλάψει την ακοή ενός ατόμου».
Να δώσουμε μια επιλογή- «Τι θα προτιμούσες να κάνεις- να χαμηλώσεις εντελώς την ένταση ή να τη χαμηλώσεις λιγάκι και να κλείσεις την πόρτα του δωματίου σου;»
Να το πούμε με μια λέξη- «Την ένταση!».
Να δηλώσουμε τις αξίες ή τις προσδοκίες μας- «Χρειάζεται όλοι μας να προσαρμοστούμε στην αντοχή που έχει ο καθένας για τη δυνατή μουσική».
Να κάνουμε κάτι απροσδόκητο- «Φέρτε τα χέρια σας στα αυτιά, κάντε μια κίνηση που να υποδεικνύει το χαμήλωμα της έντασης, ενώστε τις παλάμες σας και κάντε μια υπόκλιση ως ένδειξη ευγνωμοσύνης» (σελ. 97-98).
«Τι είναι αυτό που ελπίζουμε πως θα γίνει όταν ένα παιδί παραβεί τους κανόνες; Ελπίζουμε πως θα εντοπίσει το λάθος του. Πως θα καταλάβει γιατί ήταν λάθος. Πώς θα νιώσει λύπη για αυτό που έχει κάνει. Πως θα σκεφτεί με ποιον τρόπο δε θα ξανασυμβεί. Και πως θα σκεφτεί σοβαρά πώς θα μπορέσει να διορθώσει τα πράγματα. Με άλλα λόγια, για να υπάρξει πραγματική αλλαγή, οι έφηβοί μας χρειάζεται να δουλέψουν τα συναισθήματά τους. Και η τιμωρία παρεμβαίνει σ’ αυτή τη σημαντική διαδικασία» (σελ. 115).
Στην προσπάθεια να επιλύσουμε μαζί με τον έφηβο ένα πρόβλημα, μπορούμε να τον ενθαρρύνουμε να μας πει την άποψή του, αφού τον ακούσουμε μπορούμε να του πούμε τη δική μας άποψη, κι έπειτα τον ενθαρρύνουμε να βρούμε μαζί μια λύση. Για να εντοπίσουμε μια λύση μπορούμε να καταγράψουμε όλες τις ιδέες- λογικές ή ανόητες- χωρίς να τις αξιολογήσουμε και έπειτα αποφασίζουμε ποιες ιδέες είναι σύμφωνες με εμάς και ποιες θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε και πως…
Φέιμπερ Αντέλ & Μάζλις Ιλέιν. 2021. Πώς να μιλάτε στους εφήβους ώστε να σας ακούν & πώς να τους ακούτε ώστε να σας μιλούν. Εκδόσεις Πατάκη.
Κουραβάνας Νικόλαος & Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου