
Οι
μαθησιακές δυσκολίες επηρεάζουν όχι μόνο τις σχολικές επιδόσεις και τα
επιτεύγματα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και όλες τις άλλες πλευρές της ζωής
του. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην
καθημερινή τους ζωή αφορούν:
Τις
σχέσεις με συνομηλίκους, καθώς εμφανίζουν έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων,
προβληματική επικοινωνία, αλληλεπιδράσεις, προβλήματα στη δημιουργία και
διατήρηση των σχέσεων.

Την εικόνα του εαυτού και την αυτοπεποίθηση. Οι μαθησιακές δυσκολίες έχει βρεθεί ότι
συνδέονται με την αυτοεικόνα και την αυτοπεποίθηση που αναπτύσσει το παιδί. Σε
ατομικό επίπεδο παρατηρούνται διάφορες δυσκολίες στο παιδί, που συνδέονται με
τις μαθησιακές δυσκολίες. Συγκεκριμένα, το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες
εμφανίζει συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα, αντίδραση αποφυγής,
συμπεριφορές παλινδρόμησης σε προηγούμενα στάδια, ενώ βιώνει αρνητικές
εμπειρίες, ματαιώσεις και τραύματα. Το παιδί ενδέχεται να κάνει συχνά παράπονα
για σωματικούς πόνους, ενώ οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν με
ενούρηση. Συχνά, το παιδί μπορεί να εμφανίσει φοβικές αντιδράσεις, όπως σχολική
άρνηση ή φοβία. Το παιδί χρειάζεται στήριξη και ενημέρωση σχετικά με τις
δυσκολίες που βιώνει, έτσι ώστε να μην νιώθει κατώτερο από τα υπόλοιπα παιδιά ή
ότι κάτι του λείπει ή ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει. Επίσης, το παιδί δεν θα
πρέπει να χρησιμοποιεί τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών σαν μια δικαιολογία
ώστε να παραιτείται από την προσπάθεια και να υιοθετεί μια παθητική στάση
απέναντι στα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Είναι σημαντικό να μάθει ότι μπορεί
να τα καταφέρει, αρκεί να προσπαθήσει.
Την παθητικότητα-
επιθετικότητα. Ένα ακόμη στοιχείο που εμφανίζει το παιδί στη συμπεριφορά του
είναι η παθητικότητα- επιθετικότητα, που εκδηλώνεται με επαναληπτικές
συμπεριφορές του παιδιού, που στοχεύουν στον εκνευρισμό του γονιού, χωρίς όμως
το παιδί να θεωρεί ότι έχει ακραία συμπεριφορά και χωρίς να κάνει έντονα
πράγματα.

Την παρορμητικότητα
και υπερκινητικότητα. Δύο ακόμη χαρακτηριστικά που συνδέονται με την ύπαρξη
μαθησιακών δυσκολιών είναι η ανεξέλεγκτη παρορμητικότητα, καθώς και η εμφάνιση
συμπτωμάτων του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας. Συχνά,
το παιδί δρα χωρίς να σκεφτεί, με αποτέλεσμα να εμφανίζει διάφορες
παρεκκλίνουσες συμπεριφορές.
Οι
μαθησιακές δυσκολίες φαίνεται πως έχουν αρνητικές επιδράσεις στη ζωή του
παιδιού αλλά και στη μετέπειτα ζωή του ατόμου, καθώς πρόκειται για δυσκολίες
που συνήθως επιμένουν και κατά την ενήλικη ζωή. Σημαντικό ρόλο παίζει η πρώιμη
διάγνωση, για αυτό απαιτείται η ύπαρξη της αναγνώρισης και του εντοπισμού των
δυσκολιών.
Παπαδοπούλου Ελένη- Ψυχολόγος, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου