Τα παιδιά που βρίσκονται στο
φάσμα του αυτισμού και είναι υψηλής λειτουργικότητας, ενώ έχουν κανονική ή
υψηλή νοημοσύνη μπορεί να εμφανίσουν συμπτωματολογία άγχους. Ο αυτισμός υψηλής
λειτουργικότητας μπορεί να συνυπάρχει με αγχώδεις διαταραχές. Τα παιδιά με
αυτισμό εμφανίζουν έντονα άγχος αποχωρισμού, καθώς και ιδεοψυχαναγκαστική
διαταραχή (Gillott et al., 2001). Εκτός από το άγχος τα παιδιά με αυτισμό εμφανίζουν
δυσκολίες στη διαχείριση του στρες, ενώ το άγχος αυξάνεται κατά τη διάρκεια της
εφηβείας, καθώς τα νεαρά άτομα έρχονται αντιμέτωπα με αυξανόμενες και
περίπλοκες κοινωνικές καταστάσεις και συχνά δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν και
πώς να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές και διαπροσωπικές δυσκολίες.


Η εφαρμογή της γνωσιακής-
συμπεριφοριστικής προσέγγισης που θα απευθύνεται στην οικογένεια έχει βρεθεί πως
είναι αποτελεσματική για τη διαχείριση του άγχους στα παιδιά με αυτισμό, κυρίως
όσον αφορά τη σχολική, κοινωνική και οικογενειακή ζωή. Ωστόσο, το δύσκολο στα παιδιά
με αυτισμό είναι η γενίκευση των συμπεριφορών τους και του τρόπου σκέψης που
χρησιμοποιούν. Η γνωσιακή- συμπεριφοριστική προσέγγιση στοχεύει στο να μάθει στα
παιδιά με αυτισμό να αναγνωρίζουν τις σκέψεις τους και τις σκέψεις των άλλων,
να αναγνωρίζουν τη συναισθηματική τους κατάσταση και να μπορούν να κατανοήσουν
και να εξηγήσουν πως συγκεκριμένες σκέψεις επηρεάζουν τα συναισθήματά τους αλλά
και πως οι σκέψεις μπορούν να τα βοηθήσουν με στόχο την αλλαγή της συναισθηματικής
τους κατάστασης (Chalfant et al., 2006).
Βιβλιογραφία
Chalfant,
A.M., Rapee, R., & Carroll, L. (2006). Treating anxiety disorders in
children with high functioning autism spectrum disorders: A controlled trial. Journal of Autism and Developmental
Disorders, 37 (10), 1842- 1857.
Gillott,
A., Furniss, F., & Walter, A. (2001). Anxiety in high-functioning children with
autism. Autism, 5 (3), 277-286.
White,
S.W., Oswald, D., Ollendick, T., Scahill, L. (2009). Anxiety in children and
adolescents with autism spectrum disorders. Clinical
Psychology Review, 29 (3), 216-229.
Wood,
J.J., Drahota, A., Sze, K., Har, K., Chiu, A., & Langer, D.A. (2009). Cognitive behavioral
therapy for anxiety in children with autism spectrum disorders: A randomized, controlled
trial. Journal of Child Psychology and
Psychiatry, 50 (3), 224-234.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου