Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

Θυματοποίηση ή αλλιώς ενοχοποίηση θύματος (victim blaming)

Τι είναι και τρόποι για να την αντιμετωπίσετε

 

Ίσως, σε κάποιες/ους από εσάς να σας έχει τύχει να βιώσετε μια ή περισσότερες σκληρές εμπειρίες στη ζωή σας, όπου σας αδίκησαν δίχως να φταίτε κι έπειτα αντί να σας ζητήσουν συγγνώμη, σας κατηγόρησαν κι από πάνω ότι εσείς προκαλέσατε ό,τι συνέβη κι ότι εσείς βλάψατε αυτό το άτομο που σας προκάλεσε σωματικό ή ψυχικό πόνο κι οδύνη. Μιλάμε, δηλαδή, για μια χυδαία κι ανήθικη αντιστροφή της πραγματικότητας και διαστρέβλωση της αλήθειας, η οποία ενδεχομένως να πονά περισσότερο κι από το αρχικό σοκ της πρωτίστως ηθικής βλάβης που σας προκάλεσαν. Αυτό μπορεί να συμβεί ειδικά όταν δεν υπάρχουν αποδείξεις για την αθωότητά σας ή σε περίπτωση που έχετε αποδείξεις, να σας απειλεί ο θύτης ότι θα σας βλάψει ακόμη περισσότερο ή ότι θα στραφεί προς ένα κοντινό κι αγαπημένο σας πρόσωπο για να σας εκδικηθεί. 


Ο όρος που προτιμάται για τα θύματα είναι «επιζώντες» (survivors) και η ενοχοποίηση του θύματος, η οποία συμβαίνει αρκετά συχνά, δεν βοηθά το ίδιο το θύμα να μιλήσει και να πει τι του συνέβη με το φόβο ότι όχι μόνο δε θα το πιστέψουν, αλλά ότι θα το κατηγορήσουν κιόλας. Επιπροσθέτως, ο φόβος που προκαλεί μια επικείμενη ενοχοποίηση του θύματος δεν βοηθά στο να σταματήσει ο θύτης να βλάπτει το ίδιο το θύμα ή άλλα πιθανά θύματα στο μέλλον. Έτσι, προτιμάται η σιωπή, ειδικά όταν η ενοχοποίηση του θύματος έρχεται από άτομα στα οποία απευθύνθηκε το θύμα πιστεύοντας ότι θα το στηρίξουν δείχνοντας αν όχι ενσυναίσθηση, τουλάχιστον κατανόηση, κι αντ’ αυτού στρέφουν τα βέλη τους στο θύμα με φράσεις του τύπου: «μήπως έχεις εμμονή;», «μήπως τα μεγαλοποιείς;», «μήπως παρεξήγησες τα κοπλιμέντα του;», «πώς μπορείς να μιλάς έτσι για ένα καθώς πρέπει άτομο με τόσες περγαμηνές;» κοκ.

Η ενοχοποίηση του θύματος αποτελεί ειδικά κοινό φόβο των επιζώντων σεξουαλικής βίας, όπου για λόγους όπως αυτοί που μόλις αναφέραμε, ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά να σιωπήσει. Για παράδειγμα το 97% των σεξουαλικών επιθέσεων στον Καναδά που είναι μια χώρα του Δυτικού κόσμου, δεν αναφέρονται ποτέ στις αρχές κι έτσι δεν επιβάλλεται ο νόμος. Να σημειώσουμε ότι στον Καναδά σεξουαλική επίθεση/κακοποίηση δέχονται 1 στα 3 κορίτσια και τουλάχιστον 1 στα 6 αγόρια μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Ως εκ τούτου, οι επιζώντες σεξουαλικής βίας πέρα από τα αισθήματα όπως φόβος, στιγματισμός, αυτοκατηγόρια κτλ, λόγω της ενοχοποίησης θύματος εμποδίζονται στο να λάβουν την κατάλληλη υποστήριξη και τη βοήθεια που έχουν ανάγκη για να ξεπεράσουν τη μετατραυματική διαταραχή στρες (PTSD).  

 


Ένα ερώτημα, λοιπόν, που θα μπορούσε να μας απασχολήσει είναι το γιατί κάποιοι άνθρωποι έχουν αυτή την τάση να κατηγορούν και να ενοχοποιούν το θύμα. Μια μεροληψία που η επιστήμη της ψυχολογίας θεωρεί ως υπεύθυνη είναι το λεγόμενο «θεμελιώδες σφάλμα απόδοσης», όπου η συμπεριφορά των άλλων ανθρώπων αποδίδεται σε εσωτερικά, δηλαδή, προσωπικά χαρακτηριστικά/αίτια, ενώ αγνοούνται εξωτερικές μεταβλητές και παράγοντες που μπορεί επίσης να διαδραμάτισαν κάποιο ρόλο στην έκβαση ενός αποτελέσματος.  Για παράδειγμα, όταν μια γυναίκα πέσει θύμα σεξουαλικής κακοποίησης ή βιασμού, κάποιοι θα πουν ότι ήταν και δικό της φταίξιμο γιατί ίσως δεν έπρεπε να ντυθεί τόσο προκλητικά. Όμως αν το σκεφτούμε λίγο καλύτερα, θα διαπιστώσουμε ότι βιασμοί γυναικών συμβαίνουν σε όλες τις χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου κι εκείνων των χωρών όπου η παραδοσιακή ενδυμασία των γυναικών καλύπτει ολόκληρο το σώμα τους ή ακόμη και το πρόσωπό τους.

Μία άλλη αιτία που μας οδηγεί σε εσφαλμένα συμπεράσματα καλλιεργώντας την τάση μας να κατηγορούμε το θύμα είναι γνωστή ως η «εκ των υστέρων» προκατάληψη, όπου όταν κοιτάμε ένα γεγονός που συνέβη στο παρελθόν, έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι το θύμα θα έπρεπε να είχε τη δυνατότητα να δει τα σημάδια και να προβλέψει το αποτέλεσμα. Αυτή η «εκ των υστέρων» προκατάληψη, δηλαδή, δημιουργεί την εντύπωση ότι τα θύματα ενός εγκλήματος, ενός ατυχήματος ή μιας άλλης μορφής ατυχίας θα έπρεπε να ήταν σε θέση να προβλέψουν και να αποτρέψουν οποιοδήποτε πρόβλημα θα μπορούσε να τους συμβεί. Η «εκ των υστέρων» προκατάληψη δεν σχετίζεται μονάχα με περιστατικά σεξουαλικής βίας, αλλά με κάθε είδους κακοποίηση ή επίθεση, ακόμη και όταν κάποιος αρρωσταίνει, κατηγορώντας το θύμα ότι έφταιξε γιατί ο τρόπος ζωής και οι συνήθειές του το οδήγησαν στο πρόβλημα υγείας που απέκτησε. Για παράδειγμα αν κάποιος διαγνωσθεί με καρκίνο, είναι πιθανό να ακούσει ότι έπρεπε να είχε κόψει το κάπνισμα. Αν κάποιος διαγνωσθεί με κάποια ασθένεια στην καρδιά, ίσως ακούσει ότι έπρεπε να ασκείται περισσότερο κοκ. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι που ασθενούν θα «έπρεπε» να το είχαν προβλέψει, καθώς το αποτέλεσμα οφείλεται στη συμπεριφορά τους. 


 

Η Laura Niemi, μεταδιδακτορική συνεργάτης ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, και η Liane Young, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Κολέγιο της Βοστώνης, διεξήγαγαν έρευνα για να διερευνήσουν σε βάθος το φαινόμενο της ενοχοποίησης του θύματος και δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο Personality and Social Psychology Bulletin. Έτσι, στην έρευνά τους συμμετείχαν 994 άτομα, και τα αποτελέσματα ήταν αρκετά σημαντικά. Πρώτον, παρατήρησαν ότι οι ηθικές αξίες παίζουν μεγάλο ρόλο στον προσδιορισμό της πιθανότητας κάποιος να εμπλακεί σε συμπεριφορές που ενοχοποιούν το θύμα, όπως η αξιολόγηση του θύματος ως «μολυσμένου» παρά ως «τραυματισμένου», και έτσι μια τέτοια ετικέτα στιγματίζει περισσότερο το άτομο ότι ήταν θύμα εγκλήματος.

Οι Niemi και Young προσδιόρισαν δύο βασικά σύνολα ηθικών αξιών: α) δεσμευτικές αξίες και β) εξατομικευμένες αξίες. Ενώ ο καθένας έχει ένα μείγμα κι από τα δύο είδη αξιών, τα άτομα που επιδεικνύουν ισχυρότερες δεσμευτικές αξίες τείνουν να ευνοούν την προστασία μιας ομάδας ή των συμφερόντων μιας ομάδας στο σύνολό της, ενώ τα άτομα που επιδεικνύουν ισχυρότερες αξίες εξατομίκευσης επικεντρώνονται περισσότερο στη δικαιοσύνη και στην πρόληψη της βλάβης σε ένα άτομο.


 

Η Niemi εξηγεί ότι μια υψηλότερη αποδοχή δεσμευτικών αξιών προέβλεπε αξιόπιστα στιγματιστικές στάσεις για τα θύματα στο πλαίσιο τόσο σεξουαλικών όσο και μη σεξουαλικών εγκλημάτων. Τα άτομα που ευνοούσαν τις δεσμευτικές αξίες ήταν πιο πιθανό να βλέπουν τα θύματα ως αξιόμεμπτα, ενώ τα άτομα που ευνοούσαν την εξατομίκευση των αξιών ήταν πιο πιθανό να δείχνουν συμπάθεια προς τα θύματα.

Η συζήτηση για την ενοχοποίηση του θύματος σίγουρα μπορεί να επεκταθεί κι ένα άρθρο δεν μπορεί να καλύψει το εύρος ενός τόσο περίπλοκου ζητήματος. Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφερθούμε στο τι θα μπορούσε να κάνει ο καθένας από εμάς.

Μην αφήνετε αναπάντητες όταν ακούτε δηλώσεις που ενοχοποιούν το θύμα.

Μην συμφωνείτε με τις δικαιολογίες του θύτη που τον οδηγούν στο να κακοποιήσει το θύμα. Το αλκοόλ ή τα ναρκωτικά δεν μπορούν να αποτελέσουν αιτίες που δικαιολογούν τη συμπεριφορά του θύτη. 


 

Δείξτε συμπάθεια και κατανόηση στο θύμα και ζητήστε του να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό.

Ενημερωθείτε ότι η ενοχοποίηση του θύματος μπορεί να λάβει πολλές μορφές και να εκδηλωθεί με μοναδικούς τρόπους, οι οποίοι μπορεί να έχουν τις ρίζες τους σε ρατσιστικές, σεξιστικές ή/και ομοφοβικές συμπεριφορές που υπάρχουν στην κοινωνία.

Αποφύγετε την ενοχοποίηση του θύματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μη διασπείρετε την ερώτηση «Γιατί μένει το θύμα;», αλλά ρωτήστε «Γιατί ο δράστης κακοποιεί;»

Αναγνωρίστε ότι υπάρχουν εμπόδια στην έξοδο από μια καταχρηστική και κακοποιητική σχέση.

Θυμηθείτε ότι εάν γνωρίζετε για κάποια καταχρηστική ή κακοποιητική συμπεριφορά και δεν μιλάτε , η σιωπή σας υποδηλώνει συνενοχή.

 


Πηγές:

https://www.sace.ca/learn/victim-blaming/

https://www.verywellmind.com/why-do-people-blame-the-victim-2795911

https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/10/the-psychology-of-victim-blaming/502661/

http://stoprelationshipabuse.org/educated/avoiding-victim-blaming/

 


Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος, MSc.

 

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

Ο αγώνας θα σε κάνει πιο δυνατό...

Η ιστορία μιας πεταλούδας

Κάποτε, ένας άντρας βρήκε μια πεταλούδα που είχε αρχίσει να εκκολάπτεται από το κουκούλι της. Είχε καθίσει και παρακολουθούσε την πεταλούδα για ώρες καθώς αγωνίζονταν να περάσει μέσα από μια μικροσκοπική τρύπα για να βγει έξω από το κουκούλι της. Έπειτα και ξαφνικά η πεταλούδα σταμάτησε να κάνει πρόοδο και φαινόταν σαν να είχε κολλήσει λόγω εξάντλησης. Ως εκ τούτου, ο άνδρας τη λυπήθηκε κι αποφάσισε να βοηθήσει την καημένη την πεταλούδα να βγει από το κουκούλι της κι έτσι να την απαλλάξει από τον μάταιο αγώνα της. 

 


Έτσι, πήρε ένα ψαλίδι και με μεγάλη προσοχή έκοψε και διεύρυνε την στενή οπή στο κουκούλι μέσα από την οποία προσπαθούσε με τόσο κόπο να βγει η πεταλούδα. Στη συνέχεια, η πεταλούδα κατάλαβε ότι η οπή ήταν μεγαλύτερη και πιο ευρύχωρη κι έτσι άρχισε να κινείται πάλι σαν να πήρε θάρρος και άρχισε να βγαίνει εύκολα από το πολύ μεγαλύτερο άνοιγμα, αν και είχε ακόμη ένα περιέργως πρησμένο σώμα και μικρά, συρρικνωμένα φτερά. Ο άντρας δίχως να σκεφτεί τίποτα, κάθισε εκεί περιμένοντας να μεγαλώσουν τα φτερά ώστε να μπορέσει η πεταλούδα να πετάξει και να απολαύσει το πέταγμά της κι επίσης να καμαρώσει για την βοήθεια που της προσέφερε, αφού χωρίς τη βοήθειά του η πεταλούδα ίσως να μην κατάφερνε ποτέ να βγει από το κουκούλι της.

Έτσι, με περίσσεια υπομονή περίμενε αρκετή ώρα ακόμη, αλλά παρατηρούσε ότι το σώμα της πεταλούδας δεν ξεπρήζονταν, ούτε τα φτερά της μάκρυναν. Η πεταλούδα πέρασε το υπόλοιπο της ζωής της ανίκανη να πετάξει, σέρνοντας με τα μικρά φτερά της το πρησμένο σώμα της. Η ευγενική καρδιά του ανθρώπου, και οι καλές του προθέσεις να βοηθήσει, δεν του επέτρεψαν να καταλάβει ότι το περιοριστικό κουκούλι και ο αγώνας που χρειαζόταν η πεταλούδα για να περάσει από τη μικρή τρύπα ήταν ο τρόπος της Φύσης να αναγκάσει το αίμα από το σώμα της πεταλούδας να προχωρήσει στα φτερά της ούτως ώστε να προετοιμαστεί για να πετάξει, μόλις θα απελευθερωνόταν από τη στενή οπή. 

 


Η ιστορία αυτή έχει ένα βαθύ και σημαντικό μήνυμα να μας πει: ότι κάποιες φορές χρειάζεται να περάσουμε μέσα από κάποιες δυσκολίες κι ότι το να μας απαλλάξει κάποιος από το να αγωνιστούμε, δεν μας βοηθάει πραγματικά, ούτε κάνει τη ζωή μας ευκολότερη, αλλά δυσκολότερη. Μοιάζει με εκείνες τις περιπτώσεις όπου οι γονείς στρώνουν με ροδοπέταλα το μονοπάτι της ζωής των παιδιών τους, παραμερίζοντας όλα τα εμπόδια κι όταν αυτοί φεύγουν από τη ζωή ως φυσικό επακόλουθο, τότε τα παιδιά τους συνειδητοποιούν ότι είναι ανίκανα να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις κι ότι η ζωή δεν είναι τόσο εύκολη όσο πίστευαν μέχρι τότε. Ας μη βαρυγκωμούμε λοιπόν, όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με δυσκολίες, κι ας μην επιζητούμε την εύκολη λύση που θα μας απαλλάξει από το φορτίο του αγώνα μας. Χωρίς αγώνα δε θα μπορούσαμε να εκτιμήσουμε όσα αποκτάμε ύστερα από κόπο και προσπάθεια.  


 

Πηγή:

30 Motivational Stories To Push You Forward In Life | Thought Catalog

 


Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος, MSc.

Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2021

Μόνος στην αλλαγή του έτους…

Αφιερωμένο σε εκείνους τους ανθρώπους που τις ημέρες των εορτών νιώθουν να τους κυριεύει ανείπωτη θλίψη.

 


Φέτος για άλλη μια φορά θα περάσεις μόνος την αλλαγή του έτους κι αυτό σε θλίβει. Είσαι βυθισμένος σε αμέτρητες αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σου, αλλά και τους άλλους. Ψάχνεις να βρεις τι πήγε στραβά και δεν θα έχεις παρέα. Πέρα από τη θλίψη σε κυριεύει ο θυμός, η απογοήτευση, η απελπισία, η μελαγχολία, η αυτό-λύπηση, η αμηχανία, η ενοχή. Ενίοτε, η ζήλια κι ο φθόνος για όσους δεν είναι μόνοι. Αναπολείς εκείνες τις φορές που τα πράγματα δεν ήταν τόσο θλιβερά και μίζερα. Γυρνάς πίσω στο χρόνο και προσπαθείς να εξηγήσεις μέσα στο μυαλό σου όλα τα λάθη σου, όλα εκείνα τα βήματα και τις αποφάσεις που πήρες και που σε οδήγησαν στην απύθμενη μοναξιά που αυτές ειδικά τις μέρες γιγαντώνεται παντού μέσα και γύρω σου. Και ως διά μαγείας ένα δριμύ κατηγορώ ενάντια στο άτομό σου ξεπηδά στην αρχή σαν μια φλογίτσα που όσο περνά η ώρα δυναμώνει. Οι αδηφάγες φλόγες της αυτοκατηγόριας επιζητούν να σε κατασπαράξουν, να σε κάνουν παρανάλωμα του πυρός που θα θρέψει έστω για μια στιγμή τον δράκο σου, μια στιγμή που θα είναι καταστρεπτική, αλλά συνάμα λυτρωτική.

Κι έτσι γεννιούνται σχεδόν από το πουθενά σκέψεις θολές, μπερδεμένες, αυτοκαταστροφικές για το ίδιο το είναι σου. Αρχίζεις να πιστεύεις ότι ο αφανισμός σου θα σε απαλλάξει από τον αστείρευτο πόνο που σε έχει τσακίσει και που δεν τολμάς να εξομολογηθείς ούτε στον ίδιο σου τον εαυτό, καθώς από το βάρος του θα λύγιζες  μια ώρα αρχύτερα. Φλερτάρεις, λοιπόν, με το θάνατο γιατί εκείνες τις ώρες σου δίνει την ψευδαίσθηση ότι δεν είσαι μόνος. Ο θάνατος άξαφνα γίνεται φίλος σου γιατί είναι ο μόνος που πλέον συνδιαλέγεται μαζί σου κι ο μόνος που δεν αποστρέφεται την παρέα σου. Η ζωή αν και στον αντίποδα σε έχει από καιρό εγκαταλείψει, σου έχει γυρίσει την πλάτη και τώρα θεωρείς ότι ήρθε η δική σου σειρά για να της γυρίσεις την πλάτη σου.


Είναι τόσο βαρύς κι αβάσταχτος ο πόνος της μοναξιάς που δεν μπορείς να τον αντέξεις και θεωρείς ότι θα λυτρωθείς μονάχα αν βάλεις ένα τέλος σε ό,τι σε συνδέει με αυτού του είδους τον αφόρητο πόνο. Είναι ένας πόνος που ταλανίζει αρχικά τη σκέψη, έπειτα τα συναισθήματά σου και καταλήγει στο σώμα. Ο πόνος δεν κάνει διακρίσεις, μπορεί να συμβεί στον καθένα, ανεξαρτήτου φύλου, φυλής, θρησκείας, κοινωνικής τάξης κοκ. Ακόμη κι αν βλέπεις τη μοναξιά σαν μια ήττα σου, ποιος σου είπε ότι οι άνθρωποι δεν ηττούνται; Ένας πόλεμος δε θα κριθεί από μια νίκη ή μια ήττα. Στη ζωή όλοι μας δίνουμε αμέτρητες μάχες κι αυτός που γυρνάει την πλάτη στον πόλεμο είναι δειλός και ρίψασπις. Ναι, το να γυρίσεις την πλάτη και να βάλεις ένα τέλος είναι δειλία.

Δεν φταίει όμως το γεγονός ότι δεν έχεις μάθει να μάχεσαι. Αυτό που φταίει είναι ότι δεν έχεις υπομονή. Προσδοκάς όλα να γίνονται γρήγορα και το αποτέλεσμα να έρθει δίχως να κάνεις τα απαραίτητα για την έλευσή του. Θα έλεγε κανείς ότι προσπερνάς το πιο δύσκολο στάδιο, αυτό της «καλλιέργειας», δηλαδή της προσπάθειας επίτευξης του στόχου. Δεν αρκεί ένας αθλητής να κερδίζει στους αγώνες απλά και μόνο επειδή φόρεσε αθλητικά παπούτσια. Χρειάζεται να τρέξει πολλά χιλιόμετρα με αυτά. Δεν γίνεται ένας μαθητής να περάσει πρώτος στο Πανεπιστήμιο, απλά και μόνο επειδή έχει τα βιβλία. Χρειάζεται να τα ανοίξει και να τα διαβάσει. 


 

Έτσι, κι εσύ που νιώθεις τη μοναξιά να σε πνίγει, χρειάζεται να εργαστείς και να δώσεις για να πάρεις. Να δώσεις αγάπη, καλοσύνη, συμπόνια, νοιάξιμο, κατανόηση, αποδοχή, ενσυναίσθηση, ειλικρίνεια, αλληλεγγύη, σεβασμό, υποστήριξη, εμπιστοσύνη, ενθουσιασμό και κυρίως χρόνο. Δώσε λοιπόν, για να λάβεις, κι αν τελικά δεν λάβεις, θα ξέρεις ότι τουλάχιστον το προσπάθησες. Η προσπάθεια έχει μεγαλύτερη αξία από όλα. Γι’ αυτό μην στέκεσαι στο αποτέλεσμα, στο αποτέλεσμα ότι είσαι μόνος, καθώς η προσπάθεια μπορεί να μεταβάλλει το αποτέλεσμα. Η απραξία, η καθήλωση στις αρνητικές κι απαισιόδοξες σκέψεις είναι πολύ πιθανό ότι θα σε οδηγήσουν στην παραίτηση.    

 


Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος, MSc.