Από την οπτική της γνωσιακής- συμπεριφοριστικής προσέγγισης
Η ανάγνωση βιβλίων από τους θεραπευόμενους μπορεί να ενισχύσει ή να διατηρήσει την πρόοδό τους. Για να προταθεί βιβλιογραφία στους θεραπευόμενους αποτελεί προϋπόθεση να έχει διαβαστεί από τον ίδιο τον θεραπευτή. Η βιβλιοθεραπεία είναι η χρήση βιβλίων και αναγνωστικού υλικού ως ένα θεραπευτικό εργαλείο για την αντιμετώπιση θεμάτων ψυχικής υγείας.
Η βιβλιοθεραπεία για να έχει αποτέλεσμα θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σταδιακά και να βρεθούν τα κατάλληλα βιβλία που θα καλύπτουν τις ανάγκες των ατόμων αλλά και να χρησιμοποιηθεί το απαραίτητο υλικό. Η βιβλιοθεραπεία μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης, που είναι δύο βασικές καταστάσεις σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Πολλές φορές η βιβλιοθεραπεία χρησιμοποιείται ως συμπληρωματική προσέγγιση σε άλλες ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις, όπως η γνωσιακή- συμπεριφορική θεραπεία.
Έρευνες έχουν δείξει ότι η βιβλιοθεραπεία είναι πιο αποτελεσματική όταν συνδυάζει ανάγνωση και γραφή για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης, παρά αν το άτομο διαβάζει γενικά βιβλία αυτοβοήθειας. Η βιβλιοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει μαθητές που έπεσαν θύμα σχολικού εκφοβισμού, καθώς και να αναπτύξει δεξιότητες αυτοφροντίδας και αυτοδιαχείρισης σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και άτομα της τρίτης ηλικίας. Το άτομο μέσα από την ανάγνωση ενός σχετικού βιβλίου περνά από ορισμένα στάδια, όπως την αναγνώριση, την κάθαρση και την ενδοσκόπηση.
Η ανάγνωση βιβλίων προκαλεί νοητική διέγερση, κρατώντας το μυαλό ενεργό και αφοσιωμένο, ενώ βοηθάει στη βελτίωση της μνήμης και των γνωστικών ικανοτήτων. Η ανάγνωση προσφέρει πληροφορίες, ιδέες και προοπτικές, αυξάνοντας την κατανόηση του κόσμου και εμβαθύνοντας σε σημαντικά θέματα. Μέσα από τα βιβλία αποκτούμε περισσότερο λεξιλόγιο και βελτιώνουμε τις γλωσσικές μας δεξιότητες, ενώ είναι ένας πολύ καλός τρόπος χαλάρωσης και μείωσης του άγχους. Η ανάγνωση μας εκθέτει σε ποικίλες προοπτικές και εμπειρίες, που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε δεξιότητες και να βελτιώσουμε την ικανότητα να παραμείνουμε συγκεντρωμένοι στις εργασίες. Η ανάγνωση βελτιώνει τις δεξιότητες γραφής, εκθέτοντας το άτομο σε διαφορετικά στυλ και τεχνικές γραφής.
Πηγή:
Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγοι, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου