Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

Θέτοντας στόχους...



Είτε βρίσκομαι στην αρχή μιας νέας πορείας είτε βρίσκομαι κάπου στο ενδιάμεσο, πολλές φορές στη ζωή μας καλούμαστε να θέσουμε κάποιους νέους στόχους. Ένας νέος στόχος συνήθως σημαίνει και αλλαγές, σημαίνει προσπάθεια ή ρίσκο, σημαίνει πίεση ή αναπροσδιορισμό της ζωής μου, των θέλω μου και των πεποιθήσεών μου, των αναγκών μου και των ονείρων μου…

Στόχοι… πολλές φορές μας δημιουργούν άγχος… είτε επειδή έχουμε πολύ υψηλές απαιτήσεις από τον εαυτό μας, είτε επειδή βάζουμε ταυτόχρονα πολλούς στόχους και όταν τους σκεφτόμαστε τους βλέπουμε σαν ένα βουνό που είναι δύσκολο να καταφέρουμε να φτάσουμε στην κορυφή του. 

Στόχοι… μήπως πιστεύω ότι για να πετύχω τους στόχους μου πρέπει να κοπιάσω πάρα πολύ, με αποτέλεσμα να βάζω τον εαυτό μου σε δοκιμασίες και προκαλώντας του σωματική και ψυχική κούραση και εξάντληση;

Στόχοι… μήπως πιστεύω ότι κάθε φορά που είμαι πιο χαλαρός και λιγότερο προσανατολισμένος στους στόχους μου θα οδηγηθώ στην αποτυχία;
Μήπως από το φόβο της αποτυχίας ή από το άγχος που μου προκαλούν οι νέοι στόχοι καταλήγω τελικά να μην θέτω κανένα νέο στόχο, να μην κάνω καμία αλλαγή στη ζωή μου κι απλά να μένω να σκέφτομαι πόσο ανίκανος είμαι να βάλω στόχους και να τους πετύχω; Σκέψεις απαξιωτικές ή μειωτικές για τον εαυτό μου, χωρίς όμως να κάνω και κάτι για αυτό…


Και όταν θέσω τους στόχους, τι γίνεται κάθε φορά που σκέφτομαι όλα όσα έχω να κάνω τους επόμενους μήνες ή τα επόμενα χρόνια και μου φαίνονται ακατόρθωτα: ένα βουνό που είναι δύσκολο να καταφέρω να το περάσω… και το άγχος φτάνει στην κορυφή.
Πώς μπορώ να θέσω στόχους χωρίς να με κατακλύζει το άγχος και ο φόβος μιας επικείμενης αποτυχίας; Πώς μπορώ να αποφεύγω τις συνεχείς σκέψεις που μου έρχονται στο μυαλό ότι όλα θα πάνε χάλια και ότι ποτέ δεν πρόκειται να πετύχω κάτι στη ζωή μου;

Υπενθυμίζω στον εαυτό μου ότι:
  • Είναι σημαντικό να θέτω βραχυπρόθεσμους στόχους –εφικτούς και ρεαλιστικούς- που αφορούν το άμεσο μέλλον.
  • Για κάθε μου στόχο προσπαθώ να καταφέρω αυτό που θέλω, αλλά ακόμη κι αν δεν τα καταφέρω δεν σημαίνει πως δεν προσπάθησα όσο έπρεπε.
  • Η επιτυχία εξαρτάται από ένα σύνθετο πλέγμα παραγόντων και αλληλεπιδράσεων.
  • Μια πιθανή αποτυχία δεν σημαίνει ανικανότητα.
  • Μια πιθανή αποτυχία δεν σημαίνει πως και μελλοντικά θα αποτυγχάνω.
  • Επιτυχία δεν σημαίνει απαραίτητα και ευτυχία.
  • Επικεντρώνομαι στους άμεσους στόχους μου, διαχειρίζομαι το χρόνο μου και εμπιστεύομαι τον εαυτό μου –όπως τα κατάφερα τις προηγούμενες φορές έτσι θα τα καταφέρω και τώρα.
  • Ακολουθώ κάποια πρέπει, αλλά ο τελικός καθορισμός των στόχων μου είναι οι προσωπικές μου επιθυμίες και ανάγκες. Δεν αφήνω τα πρέπει να καθορίζουν τη ζωή μου…
  • Προσπαθώ να μην έχω υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό μου.

Και δεν ξεχνώ ότι εστιάζω στο τώρα και η ζωή δεν μόνο η επίτευξη των στόχων… γιατί τι νόημα έχει να καταφέρω τους στόχους μου, αν όλη την ώρα βιώνω ένταση, άγχος και διάφορα άλλα αρνητικά συναισθήματα;



Πες μου τι είσαι έτοιμος να αφήσεις πίσω και θα σου πω τι μπορείς να επιτύχεις.
Εβγκένι Κασέγιεφ

Παπαδοπούλου Ελένη- Ψυχολόγος, MSc.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου