Σύμφωνα με την Parten, το συνεργατικό παιχνίδι ξεκινά από την ηλικία των 4,5-5 ετών και έπειτα. Από αυτή την ηλικία τα παιδιά αρχίζουν να παίζουν μαζί με άλλα παιδιά, να μοιράζονται τα ίδια παιχνίδια και να θέτουν κοινούς στόχους στο παιχνίδι. Το παιχνίδι αυτό συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση του παιδιού και στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων. Τα παιδιά χρειάζονται στήριξη, καθοδηγούμενη πρακτική και βοήθεια ώστε να αναπτύξουν θετικές κοινωνικές δεξιότητες, όπως το να μάθουν να μοιράζονται, να συμβιβάζονται και να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις. Αυτό γίνεται σταδιακά και με διαφορετικούς ρυθμούς από παιδί- σε παιδί.
Τα βασικά χαρακτηριστικά είναι τα εξής:
Τα παιδιά εργάζονται μαζί σε ένα κοινό παιχνίδι, που το μοιράζονται, μοιράζονται έναν κοινό στόχο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, έχουν ρόλους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, ή μπορεί να υπάρξει κάποιος συμβιβασμός ή θυσία για το κοινό καλό του παιχνιδιού.
Η συνεργασία είναι η ικανότητα όπου το άτομο ισορροπεί ανάμεσα στις δικές του ανάγκες και στις ανάγκες των άλλων. Η συνεργασία σημαίνει πραγματική κατανόηση και ικανότητα να σκεφτώ και την άλλη πλευρά. Το να κάνει ένα παιδί αυτό που θέλουν οι ενήλικες είναι συμμόρφωση. Η συνεργασία προϋποθέτει κοινή προσπάθεια, ένα πάρε- δώσε που στηρίζεται στην αμοιβαία ικανοποίηση και αναπτύσσεται σταδιακά. Για να αναπτυχθεί στο παιδί ένα πνεύμα συνεργασίας θα πρέπει να καταλάβει ότι οι υποχρεώσεις και οι κανόνες που υπάρχουν είναι καλοί για όλους. Προσφέρουμε επιλογές στο παιδί ώστε να μπορέσει το ίδιο να επιλέξει, δείχνοντάς το έτσι σεβασμό. Ο σεβασμός δημιουργεί μια αίσθηση συνεργασίας, η οποία όμως πηγάζει από το εσωτερικό του ατόμου.
Πηγές:
https://helpfulprofessor.com/stages-of-play/.
https://www.zerotothree.org/resources/222-tips-on-helping-your-child-learn-to-cooperate.
Κουραβάνας Νικόλαος- Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου